Categorieën
Nieuw-Zeeland

Zeekajakken

Vanaf de camping is het ongeveer een kilometer lopen naar de verzamelplaats van onze excursie van vandaag. We zijn vroeg opgestaan want we worden al om half negen verwacht bij Kahu Kayaks. We hebben gisteren -onderweg tijdens een stop- telefonisch de ’Swingers delight guided kayaking’ tour geboekt. Anders dan je misschien in eerste instantie zult afleiden aan de naam is dit een hele normale tour, bestaande uit een halve dag kajakken (onder begeleiding) en een halve dag hiken door het Abel Tasman National Park. We hebben gelezen dat dit een goede tour is voor wanneer je (relatief) weinig tijd hebt en toch veel van het National Park wilt zien.

Nadat we onze ’pakken’ (een soort rokjes die je aan de kajak kunt vastmaken) en instructies hebben gekregen gaan we met een busje naar het strand van Marahau. Het is eb, dus we moeten met de kajak door het water lopen, totdat we op een punt komen waar we blijven drijven. Even later ’kajakken’ we met de wind in de rug richting Watering Cove. In het begin is de zee best wild, het water spat Babs (die voorop zit) een paar keer flink nat. Ook het navigeren (taak van Hit die achterop zit) is lastig, we varen daardoor geen rechte koers. Maar al snel komen we in rustiger water en kunnen we alles goed in ons opnemen. We zien de ronde baaien met goudgele stranden omrand door bossen, kleine eilandjes en aan de horizon zien we de oneindige blauwe zee met daarachter de bergachtige silhouetten van Marlborough Sound. De zon schijnt en het is weer 20+ graden. Erg lekker na een paar koudere dagen. Onderweg legt Kristie, onze guide, het een en ander uit over de dieren die hier op het land en in de zee leven. Zo vertelt ze dat hier een soort krekels leven (je hoort ze ook duidelijk) die allemaal tegelijkertijd gaan ’krekelen’ zodat het voor vogels moeilijker is om ze te lokaliseren. Ook zijn hier pinguïns die in bomen leven (dat doen ze normaal niet) en vogels die razendsnel onderwater vissen kunnen vangen. En als we geluk hebben zullen we straks vlak langs een kolonie zeehonden varen.

Maar eerst peddelen we rustig verder langs Appletree Bay naar Adele Island. Men heeft vroeger geprobeerd appelbomen te planten op het strand van Appletree Bay, maar kwam er al snel achter dat appelbomen het niet echt goed doen vlakbij de zee. De appelbomen verdwenen, maar de naam is wel gebleven. Aangekomen bij Adele Island trekken we onze ’rokjes’ uit en drinken we op een mooi strand koffie, die Kristie heeft meegenomen. Nadat we het eiland een tijdje verkend hebben varen we langs de oostzijde van het eiland richting de zeehonden. Al snel zien we er een. Een vrouwtje zwemt op een meter afstand langs onze kajak. Ook op de kant liggen er en paar. Het is echt leuk om zo dichtbij te kunnen komen en ze bezig te zien in het water. Aangekomen bij de noordpunt van het eiland steken we over naar Watering Cove waar we de kajaks aan land brengen. We moeten er even wachten (is geen straf aan het strand) op de watertaxi die ons naar ’Torrent Bay’ zal brengen. Hier start onze wandeling naar ’Bark Bay’. Bij Torrent Bay is -in the middle of nowhere- een haventje en er staan een paar (vakantie)huizen met een prachtig uitzicht op de baai. De mensen hebben hier geen auto voor de deur, maar een quad en een speedboat. Voor de liefhebber: er staat nog een mooi huis te koop!

De wandeling voert ons door de bossen – het is bergachtig en we hebben af en toe mooie doorkijken naar de verschillende baaien en strandjes. We gaan na ruim een uur lopen van het doorgaande pad af om het strandje bij ’Sandfly Bay’ van dichtbij te bekijken. Als we er aankomen verdwijnen net twee andere bezoekers en zijn we alleen op ons privéstrand. Het is bijna niet te beschrijven hoe mooi geel het strand en hoe mooi blauw de zee is. We rusten hier even uit en zwemmen in het verkoelende water, voordat we de tocht weer voortzetten. Wanneer we na een paar uur lopen aankomen bij Bark Bay worden we weer opgepikt door de watertaxi die ons weer naar Marahau brengt. Daar worden we -met boot en al- uit het water op een trailer getakeld en weer naar het beginpunt van de dag gereden. Weer een onvergetelijk dag ten einde.

Morgen vertrekken we nog eenmaal richting de oostkust voordat we naar het Noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland gaan. Onze bestemming is Kaikoura waar je kunt zwemmen met dolfijnen…

2 reacties op “Zeekajakken”

Jeetje alweer zo’n mooie dag! Erg gaaf hoor. Hoop dat jullie dolfijnen gaan zien! En ermee zwemmen zou helemaal tof zijn, veel plezier! Xx

Het klinkt allemaal sportief met dat kajakken en wandelen. Een land als Nieuw Zeeland leent zich daar natuurlijk ook wel voor. Het is leuk te lezen dat er eigenlijk geen eind lijkt te komen aan de reeks mooie en onvergetelijke dagen. Ik wens jullie er nog vele toe.