Categorieën
Nieuw-Zeeland

Paprika’s, Feijoa’s en Jalapeño’s

Bij Lake Taupo staan we bij een ontzettend schattige lokale camping, direct aan het water. We worden al snel door de vaste bezoekers herkend als ‘foreigners’ en nieuwsgierig als ze zijn komen er tijdens het afwassen twee met ons babbelen. We krijgen een hoop geïnteresseerde vragen op ons afgevuurd. Waar komen we vandaan en hebben we vandaag ook gevist op het meer? Ze wisten ook haarfijn het plekje te noemen waar onze camper op de camping stond. Het is duidelijk dat wij deze keer de attractie zijn.

Zondag hebben we om 11.00 uur een afspraak in Hamilton. We zullen de achteroom van Hit treffen en een paar dagen bij hem verblijven (We korten om privacyredenen alle namen in dit blog af, deze achteroom wordt hier: FdJ). We hebben in Hamilton afgesproken omdat FdJ met zijn bedrijf deelneemt aan een ‘Farmers Market’. Hij heeft namelijk een ’orchard’ met exotische vruchten en een grote kas waarin hij o.a. paprika’s kweekt.

Na twee uur rijden arriveren we op de Market in Hamilton. We parkeren de camper op het terrein en gaan op zoek naar FdJ. Het is een flink aantal jaren geleden dat Hit zijn achteroom heeft gezien, dus we moeten even zoeken. Achter een kraam met jams en paprika’s vinden we iemand die gelijkenissen vertoont met familie en zomaar eens een Fries zou kunnen zijn. Ook wij worden herkend en een korte kennismaking volgt. FdJ begint te vertellen over de Farmers Market en de producten die hij daar verkoopt. De Farmers Market is een lokaal initiatief waarbij de producenten van o.a. groente en fruit deze producten zelf verkopen op de markt. Zo verkoopt hij er bijvoorbeeld zijn rode, gele, groene en zoete paprika’s. Die laatste soort is voor ons in Nederland heel bekend, maar voor de Kiwi’s veel minder. FdJ vertelt dat hij elke week veel mensen het verschil laat proeven tussen de twee soorten (rode paprika en zoete paprika). De vaste klanten weten hem inmiddels te vinden, want er zijn vandaag al zeven kratten zoete paprika’s verkocht.

Om 12.00 uur wordt de markt afgebroken en FdJ neemt ons mee voor een lekkere lunch. Onder het genot van een vissoep, een drankje en een bagel kletsen we bij. FdJ vertelt over de immigratie naar Nieuw-Zeeland negen jaar geleden. Hoe zoiets gaat, hoe hij het leven in Nieuw-Zeeland samen met vrouw en kinderen ervaart, over zijn bedrijf en de bijzondere vruchten die hij daar kweekt. Naast paprika’s verbouwt hij namelijk ook Feijoa’s. Dit is een in Nederland niet zo bekende vrucht die een heel eigen smaak heeft. Je eet het zoals een kiwi: doormidden snijden en uitlepelen. Hij zal ons de komende dagen deze vrucht op vele verschillende manieren laten proeven.

Na de lunch rijden we achter de 4WD van FdJ aan. Deze auto heeft een ’customized’ nummerplaat waar zijn achternaam fonetisch in het Engels op staat. In Nieuw-Zeeland rijden bijna geen buitenlandse auto’s en wonen weinig mensen mensen, waardoor dit soort op maat gemaakte nummerplaten mogelijk zijn. Het is ongeveer een half uur rijden naar Matamata, waar FdJ samen met zijn vrouw woont. Hun kinderen zijn van onze leeftijd (iets jonger) en wonen ook in Nieuw-Zeeland. De vrouw van FdJ is deze dagen in Nederland om familie te bezoeken.

Aangekomen in Matamata krijgen we eerst een rondleiding door de kas – bewust een korte rondleiding, want morgen zullen we meelopen met de ’echte’ tour wanneer een bus Amerikanen het bedrijf zal bezoeken. Het is erg leuk om een keer van dichtbij te zien hoe een kas van dit formaat werkt. We leren over de constante water-, voedsel- en warmtevoorziening voor de paprikaplant en de verschillende paprikasoorten die hij verbouwt. Interessant is hoe paprika’s kleuren tot de bekende stoplichtkleuren – elke paprika begint namelijk ’groen’.

Vanaf de kas met bijgebouwen is het langs de fruitgaard een klein stukje rijden naar FdJ’s huis. Het huis heeft een prachtig uitzicht over het dal wat erachter ligt. Het is een golvend landschap met hoge bomen aan de zijkant en verderop een paar weilanden met koeien. We mogen de camper op het gras, pal naast het huis zetten en ook nog gebruik maken van de eigen douche en wc die bij hun Bed & Breakfast hoort – voor ons een erg luxe ’camping’ dus!

We drinken in het huis snel een ’sappie’. We moeten opschieten want we zijn om 17.00 uur uitgenodigd bij J&J een Amerikaans-Nederlands stel die FdJ en zijn Nederlandse gasten hebben uitgenodigd voor het diner. We vallen echt met de neus in de boter! Voordat we vertrekken plukt FdJ een aantal Jalapeños, een middelgrote chilipeper waarvan hij ook een rij in de kas heeft staan. J&J weten een lekker gerecht met deze pepers en zullen dat voor ons maken.

In de 4WD rijden we naar het huis van J&J. We maken kennis onder het genot van een paar koude Nieuw-Zeelandse biertjes. Aan tafel spreken we voornamelijk Engels maar af en toe Nederlands en Fries doorelkaar. J&J hebben eerst in Amerika gewoond, maar wonen nu al weer enige tijd in Matamata. Ze zijn net als velen hier gevallen voor de relatieve rust in Nieuw-Zeeland en het aangename klimaat. We komen erachter dat familie van hun vlakbij ons in Amsterdam woont op de Westerdoksdijk. Ze hebben er recentelijk gelogeerd en hebben waarschijnlijk vlak voor ons huis langs gefietst. Ook hebben ze in dezelfde periode als wij door het Zuidereiland gereisd. We krijgen van FdJ en J&J nog een paar goede tips wat we de resterende dagen nog op het Noordereiland kunnen doen.

De jalapeños worden aan tafel klaargemaakt. Gevuld met een mix van roomkaas, kaas en kruiden gaan ze omhuld met spek de oven in. Enige tijd later zijn ze klaar en kunnen we proeven – we worden gewaarschuwd dat de pepers erg heet zijn. Het is inderdaad erg heet, maar erg lekker! Na dit voorgerecht gaan we naar binnen, waar we aan de gedekte tafel een fantastische maaltijd krijgen voorgeschoteld. Eigen gemaakte worstjes van de barbecue, een gegrilde zoete maiskolf, aardappelpakketjes, frisse salades, bijbehorende sausjes en koffie met chocoladetaart toe. Zonder uitzondering erg lekker allemaal. Een waar feest voor twee reizigers die al een paar weken slechts hun kleine campertje als huis hebben.

Als de avond ten einde komt bedanken we J&J voor de gezellige avond en hun gastvrijheid. We vertrekken weer richting de boomgaard – morgen zullen we samen met FdJ de omgeving verkennen.

Één reactie op “Paprika’s, Feijoa’s en Jalapeño’s”

Wat leuk dat jullie ook nog bij ‘locals’ komen. Dat is waarschijnlijk toch weer een heel andere manier om Nieuw Zeeland te leren kennen. Ben verbaasd, Bar dat jij de jalapeños kan waarderen. Ik koop ze hier in Nederland wel eens op de Mexicaanse manier, in het zuur. Maar die zijn ontzettend heet.
Handig dat jullie gastheren/gastvrouwen ook nog goede tips konden geven voor de laatste dagen op het Noordereiland.